Utdrag från Barbro Werkmästers förord i boken:
....Boken handlar om fyra generationer kvinnliga konstnärer i rakt nedstigande led. Deras livslopp omspänner nära etthundrafemtio år, en period då mycket händer för kvinnor, inte minst kvinnliga konstnärer......
De fyra konstnärinnorna vars liv och verk läsaren här får stifta bekantskap med är Laura Sjunnesson 1860-1940, som broderade; dottern Greta Sjunnesson Sandberg 1886-1976, knypplade bilder; dotterdottern Kerstin Bränngård 1917, har tecknat, målat och arbetat i glas; dotterdotterdottern Agneta B. Lind 1952, är textilkonstnär. Det som är fantastiskt med deras bilder är att alla är så uttrycksfulla, jag blir upplyft när jag ser dem. De skiljer sig åt i uttryck och stil, men något finns som binder dem samman. Som brodös är Laura Sjunnesson unik i sin tid, i blandningen av garner, och i friheten att sätta samman olika motiv så att de framstår vart och ett för sig men ändå som en helhet. Det finns en glädje i hennes broderier, som smittar av sig på betraktaren. Hennes dotter Greta är också unik men har ett både stillsammare och djupare anslag. Jag vill försjunka i hennes till formatet små men till innehållet stora bilder, långsamt ta dem till mig. Kerstin Bränngård å sin sida bjuder in mig i sin verklighet – hästarna, landskapet, barnen, mannen. Hon berättar också, men med ett annat språk. Agneta B. Lind återknyter till det andliga, samtidigt som den grova väven gör materien närvarande, precis som hennes mormorsmors broderier. Agnetas utomhusinstallationer förstärker känslan av rinnande vatten och vindens sus – av liv.
Barbro Werkmäster - Uppsala 2008 |